Θέμα νομιμότητας στις συμβάσεις διοδίων

Θέμα νομιμότητας στις συμβάσεις διοδίων

Ανοιξε η συζήτηση για την κατάργηση του σταθμού Μοσχοχωρίου

Εφ’ όλης της ύλης ενημέρωση για τις επιπτώσεις της χρήσης των διοδίων, τις συμβάσεις παραχώρησης για κατασκευή αυτοκινητόδρομου και τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν καθώς και τα διόδια και τις ποινικές διώξεις πραγματοποιήθηκε χθες στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου με τη συνεργασία του δήμου Ρήγα Φεραίου στο ΤΕΕ, ανοίγοντας τη συζήτηση για κατάργηση και των τριών σταθμών των διοδίων στη Λάρισα.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Στην εκδήλωση επισημάνθηκε ότι η εξαγγελία του υπουργού Υποδομών Γιώργου Σταθάκη για αναθεώρηση των συμβάσεων οδικών αξόνων, μείωση των τιμών των διοδίων και τα ηλεκτρονικά διόδια είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο ζητούμενο της τοπικής κοινωνίας είναι η κατάργηση των σταθμών των διοδίων ειδικά του Μοσχοχωρίου.

Ο δήμαρχος Ρήγα Φεραίου, Δημήτρης Νασίκας, αναφέρθηκε εκτενώς στις ασήκωτες συνέπειες που έχει στην τοπική κοινωνία η 24ωρη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού. «Θρηνούμε θύματα. Το τραγικό συμβάν του καλοκαιριού με τα τρία παιδιά που χάθηκαν από το Στεφανοβίκειο του Ριζόμυλου δεν μπορεί να ξεχαστεί. Θα είμαστε συμπαραστάτες σε οποιονδήποτε είναι μαζί μας. Θα αγωνιστούμε για να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα» είπε.

Στις κινητοποιήσεις για τα διόδια σε πανθεσσαλικό επίπεδο ασκήθηκαν διώξεις σε 30 άτομα και όλοι οι κατηγορούμενοι στις δέκα δίκες που έγιναν στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Λάρισας ή εκκρεμούν, αθωώθηκαν καθώς αποδείχτηκε ότι δεν είχαν κανένα απολύτως δόλο.

Είναι ανάγκη να καταργηθούν και οι τρεις σταθμοί διοδίων του Νομού Λάρισας αν όχι για πάντα έστω μέχρι να κατασκευαστεί και να συντηρηθεί ο οδικό άξονας, επισήμανε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου, Λάζαρος Γαϊτάνης.

«Από το 2008 οι οδηγοί πληρώνουν κάθε χρόνο αυξημένες τιμές. Το ότι από την ίδια χρονιά τα έργα σταμάτησαν, προφανώς για κάποιους υπουργούς αυτό ήταν μία ασήμαντη λεπτομέρεια. Το ότι οι αγοραστική δύναμη μειώθηκε, ήταν επίσης μία ασήμαντη λεπτομέρεια. Ωστόσο, το ότι όταν λόγω των αυξημένων τιμών των διοδίων, σκοτώνονται άνθρωποι, αυτό δεν μπορεί να είναι μία ασήμαντη λεπτομέρεια» συμπλήρωσε.

Ο ίδιος απέδωσε την αύξηση των τιμών των διοδίων στο σταμάτημα των έργων για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων το 2007 με αποτέλεσμα οι εργολάβοι να πάρουν ως αντάλλαγμα την εκμετάλλευση των διοδίων, το Δημόσιο να χάνει 80-100 εκατ. ευρώ το χρόνο και οι εταιρείες να κερδίζουν όχι μόνο με την αύξηση των τιμών αλλά και του αριθμού των σταθμών, αφού στη διαδρομή Αθήνας - Θεσσαλονίκης έφτασαν τους δώδεκα.

«Υπάρχει ζήτημα αν και κατά πόσο ισχύει ο νόμος που κύρωσε τις συμβάσεις ή το ενωσιακό δίκαιο» είπε από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής διοικητικού δικαίου Χρήστος Δετσαρίδης, που στάθηκε κυρίως στις συμβάσεις παραχώρησης. Διατυπώνοντας προβληματισμούς, εάν ο χρήστης των διοδίων διατηρεί τη ιδιότητά του όταν πληρώνει αντίτιμο για μελλοντική χρήση και εάν είναι αναλογικό ένα σύστημα, όταν χρήστες που διανύουν διαφορετική χιλιομετρική απόσταση πληρώνουν το ίδιο αντάλλαγμα, είπε ότι οι συμβάσεις 3790 και οι σημερινές 18 του 2004 και 23 του 2014 που κυρώθηκαν με Νόμο θα περάσουν κρας τέστ.

«Τα πάντα ξεκινούν από το νομοθέτη που επικύρωσε αυτές τις συμβάσεις με Νόμο. Θα δούμε πως θα τις αντιμετωπίσει η Βουλή. Η προηγούμενη Βουλή τις κύρωσε» πρόσθεσε.

Από την πλευρά του, ο δικηγόρος Αγγελος Αγγελίδης αναφέρθηκε στις ποινικές διώξεις που ασκήθηκαν στο διάστημα από το 2009-2011, που αφορούν σε κινητοποιήσεις πριν τους Νόμους Ρέππα και Βορίδη. «Πάνω από 30 άτομα κατηγορήθηκαν και διώχτηκαν για τη Θεσσαλία και πάνω από 10 δίκες έχουν γίνει η εκκρεμούν να γίνουν για παρακώλυση συγκοινωνιών, διατάραξη, σωματική βία, διέγερση και όλοι οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν καθώς δεν προέκυψε δόλος» συμπλήρωσε.

Ο βουλευτής Μαγνησίας, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, στο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στις προσπάθειες της κυβέρνησης και επισήμανε για τη θέση του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου για την κατάργηση σταθμών διοδίων, ότι θα εξεταστεί σε δεύτερη φάση, καθώς έγκειται στην αναθεώρηση εξαρχής όλων των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τις παραχωρισιούχες εταιρείες. «Εννοείται ότι περιοχές όπως η δική μας όπου υπάρχουν σταθμοί με μικρή χιλιομετρική απόσταση θα εξεταστεί ακόμη και το ενδεχόμενο της κατάργησής τους» συμπλήρωσε.

Από την πλευρά του ο βουλευτής Μαγνησίας Κώστας Δελημήτρος σημείωσε ότι οι αντιδράσεις των πολιτών για το θέμα των διοδίων είναι δικαιολογημένες, υπενθυμίζοντας ότι εξαιτίας της ύπαρξης υψηλών και πολλαπλών διοδίων δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί επιλέγουν κακοσυντηρημένους στη συντριπτική τους πλειοψηφία περιφερειακούς δρόμους, με αποτέλεσμα να θρηνούμε θύματα με πιο πρόσφατο αυτό του περασμένου καλοκαιρού με το άδικο χαμό τριών νέων συμπολιτών.

«Σε αυτές τις συνθήκες η κυβέρνηση της Αριστεράς με κορμό τον Σύριζα, έχει χρέος να δώσει άμεση λύση στο θέμα των διοδίων» συμπλήρωσε.

Ο βουλευτής Μαγνησίας, Χρήστος Μπουκώρος, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διολισθαίνει στη θέση της αναλογικότητας και της χιλιομετρικής χρέωσης από τις μαξιμαλιστικές προεκλογικές της υποσχέσεις για κατάργηση των διοδίων.

«Βεβαίως σε ό,τι αφορά δασμούς και ανταποδοτικά τέλη, η προσέγγιση της αναλογικότητας είναι πάντα δικαιότερη» υπογράμμισε εκφράζοντας την πεποίθηση ότι μπορεί να αποτελέσει βάση συζήτησης για την αντιμετώπιση του ζητήματος, που έχει προκύψει για τη χρήση των εθνικών οδικών αξόνων.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ